©Cumlingua Language for Life 2008 Iedereen kan Engels leren

Structuur, duidelijkheid, je eigen ideeŽn helder in kaart brengen en, nog belangrijker, een onafhankelijk beeld krijgen van je eigen competenties en aandachtsgebieden. Het business plan van Cumlingua werd niet zo zeer geschreven om mogelijke investeerders over de streep te halen, maar juist om aan de losse ideeŽn achter de Cumlingua Box vorm te geven.
Maar let op! Een business plan is niet min en ook niet meer dan de naam het suggereert: het is een plan. Om tot de realisatie van je doelen te komen, moet je zelf voor de implementatie zorgen. Hiervoor bieden zowel de roadmap als de coachingsessies een belangrijk houvast.
Bent u startende ondernemer of heeft u ideeŽn voor nieuwe product-marktcombinaties? Het laatste was bij Cumlingua het geval: Debbie Kenyon-Jackson heeft sinds 2005 een succesvol taalbedrijf, gespecialiseerd in het schrijven, redigeren en vertalen van commerciŽle, juridische en zakelijke teksten. Vanuit een tweede tak binnen de organisatie worden Engelse lessen gegeven voor alle niveaus en leeftijden, en in allerlei vormen: van Kids Club voor kinderen op de basisschool tot laagdrempelige conversatielessen in Levend Engels op de koffie, en Zakelijk Engels Ė coaching op maat.
Uit een verzoek om les te geven aan iemand in de eerste fase van Alzheimer ontstond er binnen Cumlingua een behoefte voor geschikt materiaal. Dit was er niet. En zo begon Debbie en haar team materiaal samen te stellen door taalspelletjes in Engeland te kopen en eigen oefeningen te creŽren. Deze werden opgeborgen in een grote doos: de Cumlingua Box! Op beurzen en bijeenkomsten van o.a. Stichting Alzheimer en MEE werd het snel duidelijk dat er niet alleen veel belangstelling voor de Cumlingua Box is, maar dat de markt veel breder is dan alleen voor dementerende ouderen. Vragen werden gesteld zoals, ĎZijn de spelletjes ook geschikt voor volwassenen met een geestelijke beperking? Is dit niet iets voor op de basisschool? Hebben jullie ook de zorgboerderijen benaderd?í
Maar hoe moest een taalbedrijf met dit soort vragen omgaan? Cumlingua was gewend woordjes te produceren, niet taalspelletjes. Na diverse gesprekken met Karel Wijne van ROC de Leijgraaf heeft Debbie besloten om mee te doen met de Zaakversneller. Ze geeft zelf aan dat het resulterende business plan geen totale oplossing biedt, maar dat het wel voor Cumlingua een belangrijke eerste stap is in het structureren van de prioriteiten en het in kaart brengen van de andere stappen die de organisatie moet maken. The Cumlingua Box is on its way! voorpagina